Kar-Airin matkassa Malagaan

¡HOLA!

"Hyvät matkustajat. Tervetuloa Kar-Airin lennolle Helsingistä, Hampurin ja Marseillen kautta, Malagaan. Arvioitu saapumisaikamme Malagan kansainväliselle lentokentälle on huomenna tiistaina 20. päivä lokakuuta 1959 noin klo 12.00."

Pääsin tutustumaan Malagan Ilmailumuseoon pari vuotta sitten. Se on mielenkiintoinen kohde ja varsinkin sinivalkoisten silmälasien läpi katsottuna. Museossa esitellään kentän historiaa ja siviili-ilmailua. Ympäristössä on nähtävissä myös Rooman vallan aikaisia hautoja kahden tuhannen vuoden takaa. Museo sijaitsee Malaga-Costa Del Solin kansainvälisen lentokentän vanhassa ykkösterminaalissa jokusen mutkan takana, mutta ajo-opasteita seuraamalla perille kyllä löytää. Kaikki lentoliikennehän operoidaan nykyisin kakkos- ja kolmosterminaaleista. Toisella puolella kiitotietä sijaitsee Espanjan ilmavoimien ja rajavartiolaitoksen alue. Alun perin kenttä olikin vain sotilaskäytössä, kunnes se avattiin myös kansainväliselle siviililiikenteelle 20.10.1959 klo 12.00. ja siitä tarinamme alkaa.

Soittokunta oli asemissa ja punaiset matot odottivat matkustajia, jotka saapuivat ensimmäisellä siviilikoneella kentälle. Kaikki oli valmiina espanjalaisen lentoyhtiön koneen saapumista varten. (Muistan, että kyseessä olisi ollut Iberia, mutta tästä en mene valalle. Tietävämmät korjatkoon 😊) Vaan kuinkas sitten kävikään. Espanjalaiset olivat myöhässä. Mañaña - mikä varsinaisesti ei ehkä tule yllätyksenä. Lennonjohtotornissa tuli säpinää. Ajoissa olevia ei voinut laittaa odottamaan, vaan heille oli annettava laskeutumislupa. Joten ensimmäinen siviilikone joka kentälle laskeutui heti avautumisen jälkeen klo 12.02, oli suomalaisen Karhumäen veljesten omistaman Kar-Air Oy:n Convair 440 Metropolitan OH-VKN. Saattoihan se paikallisten tunnelmaa hieman latistaa, mutta silti soitto soi ja laulu raikasi. "Saludos desde Finlandia! Terveisiä Suomesta!" Kyseisestä lennosta voidaan katsoa Costa Del Solin eli tuttavallisemmin Espanjan Aurinkorannikon matkailun todella alkaneen.

Alkuperäinen OH-VKN oli vielä käytössä vierailuni aikana 2015 ja se operoi Yhdysvalloissa. Aurinkorannikolla toimiva suomalainen Aurinkolaivue-yhteisö on tehnyt valtavan upeaa työtä entisöidessään vastaavan Convair-koneyksilön Kar-Airin väreihin ja se onkin yksi museon vetonauloista. Entisöintiprojektista voit lukea lisää tästä. Museolla oli 20.10.2015 juhlallinen tilaisuus, jossa juhlittiin entisöintiprojektin päättymistä. Projektin vaiheista ja juhlatilaisuudesta on tehty kiva video, jonka musiikki vie aikaan entiseen....

Convair 440 Metropolitan

Lentokapteeni evp Matti Lampela opasti ryhmäämme. Hän itse lensi aikanaan ko. Aurinkoreittiä. Paras opas ikinä tälle reissulle.

"Tervetuloa Malagaan!"

Näkymät vanhasta lennonjohtotornista.

Vasemmalla entinen ykkösterminaali. Oikealla oleva rakennus on sekin museon käytössä.

Tekniikkarakennuksesta löytyi tällainenkin opastintaulu.

Liekö tehty Uudessakaupungissa?

DC-9:n ohjaamo.

Koostin itsekin pienen videopätkän retkestä. Sen voit katsoa tästä. Oli kaiken kaikkiaan hieno reissu ja asianosaisille vielä suuret kiitokset mahdollisuudesta tutustua suomalaista siviili-ilmailua hyvinkin paljon koskettavaan kohteeseen. Jos itseänne kiinnostaa ja kulmilla liikutte, niin ehdottomasti kannattaa käydä Malagan Ilmailumuseossa. ¡Adios!

Kommentit